OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PAYLAŞIM SİTESİ

Okul öncesi eğitimle ilgili aradığınız herşeyi buradan bulabilirsiniz.Eğitici oyunlar, ailelere rehberlik, öğretmenlere döküman, sunum ve eğitici filmler kısacası herşey burada.
 
AnasayfaTakvimGaleriSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap
Giriş yap
Kullanıcı Adı:
Şifre:
Beni hatırla: 
:: Şifremi unuttum
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
En son konular
» anko naruto hentai anme hentai
Perş. Ağus. 04, 2011 5:32 pm tarafından Misafir

» vitamins for fish
Perş. Ağus. 04, 2011 2:20 am tarafından Misafir

» Northern Area Family Medicine Location
Çarş. Ağus. 03, 2011 8:22 pm tarafından Misafir

» Old Medicine Bottles Henry Buch
Çarş. Ağus. 03, 2011 6:20 pm tarafından Misafir

» Basically as chintzy as warez
Çarş. Ağus. 03, 2011 2:29 pm tarafından Misafir

» Maoi And Drug
Çarş. Ağus. 03, 2011 1:40 pm tarafından Misafir

» 100 dating free percent site. Jehovah's witness dating website.
Çarş. Ağus. 03, 2011 10:41 am tarafından Misafir

» Drug Inspried Tv Shows
Salı Ağus. 02, 2011 1:35 pm tarafından Misafir

» fish oil 1000
Salı Ağus. 02, 2011 9:42 am tarafından Misafir

Anket
Kimler hatta?
Toplam 2 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 2 Misafir

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 70 kişi Çarş. Ekim 30, 2013 8:04 pm tarihinde online oldu.
Istatistikler
Toplam 645 kayıtlı kullanıcımız var
Son kaydolan kullanıcımız: deluone

Kullanıcılarımız toplam 577 mesaj attılar bunda 244 konu

Paylaş | 
 

 ANNE - BABALAR İÇİN DİSİPLİN KURALLARI REHBERİ

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
TAÇYILDIZ
Admin


Mesaj Sayısı : 398
Yaş : 37
Nerden : KASTAMONU
Kayıt tarihi : 16/06/08

MesajKonu: ANNE - BABALAR İÇİN DİSİPLİN KURALLARI REHBERİ   Perş. Haz. 19, 2008 9:08 am

ANNE - BABALAR İÇİN

DİSİPLİN KURALLARI REHBERİDisiplin denince pek çok kişinin aklına ceza gelir.
Ancak disiplin ceza vermek değil, eğitmek, bilgilendirmektir. Pozitif yöntemlerle yapılan bu eğitimle çocuk özgüvenini ve kendi hareketlerini kontrol edebilme yetisini kazanır.


· Çocuklar için disiplin neden gereklidir?Sizler çocuklarınızın ilk öğretmenlerisiniz.Disiplin kurallarını koyarken zorlanabilirsininiz. Bu nedenle disiplin neden gereklidir sorusunu cevaplayarak sizlere yardımcı olmak istiyoruz.


· Onları korumak için.Genellikle büyükler çocuklarını kazalardan - kötülüklerden korumak için (disiplin kurallarına) başvururlar.
Örneğin, bir anne çocuğunu yanan sobadan uzak tutmak için onu uyarır; “Sobaya yanaşma, yanarsın,canın çok acır.”


· Sosyal beceriler Disiplin kuralları çocukların başkaları ile ilişki kurmasını kolaylaştırır. Kendi hareketlerini kontrol edebilme becerisini onlara kazandırarak güven duygularını güçlendirir. Örneğin 12 yaşında bir çocuk okul kurallarını arkadaşına hatırlatarak onu uyarır ve doğacak bir problem veya çatışmayı ikisi için de engelleyebilir.


SINIRLARINI BİLMEKDisiplin, çocukların kabul edilen davranışları anlamalarına ve hareketlerinin nerede başlayıp nerede bitmesi gerektiğini algılamalarına yardımcı olur. Örneğin, altı yaşında bir çocuk yuvada sırasını beklemeyi, söz alarak konuşması gerektiğini öğrenir.


DİSİPLİNİN FAYDALARI

· Düşünerek kurallara uygun davranma becerisini geliştirme,

· Hareketlerinin doğuracağı sonuçları mantık çerçevesinde algılamalı,

· Okul veya okul dışında başarılı bir yaşam sürdürmelerini sağlayacak bilgi ve kuralları öğrenme,

· Diğerlerinin de uyduğu ortak kurallara göre davranma,

· Aile ve toplumun değer yargılarını anlamalarına yardımcı olur.“Disiplinin amacı, çocukların problemler karşısında kurallara uygun ve mantıklı çözümler üretmelerini sağlamaktır.”


DİSİPLİN CEZA DEĞİLDİRDisiplin ve ceza aynı şey değildir. Araştırmalar vurmak, tokat atmak veya sözel saldırılarla disiplinin sağlanamadığını gösteriyor. Bu tip cezalar kısa dönemde hızlı sonuç veriyor gibi gözükse de uzun dönemde kalıcı zararlar doğurmaktadır. Fiziksel cezalar utanç ve umutsuzluk duyguları yükleyerek çocuğun kendisine saygısını yitirmesine neden olabilir. Ayrıca çocuğa şiddetin geçerli ve uygun bir davranış olduğu, güç kullanarak istediklerini elde edebileceği kavramı öğretilmiş olacaktır.
Çocuklara doğru davranışı öğretirken ceza yerine, nasıl davranıp nasıl davranmayacaklarını ve bunların nedenlerini açıklamak gerekir. Büyükler yasaklar yerine geçerli olan davranışların altını çizmelidirler.
Örneğin, “Giyeceklerini yere atma” yerine “Lütfen giyeceklerini yerden kaldır çünkü yeri süpürmem gerekiyor.” demelisiniz.


Anne- baba ve okul disipliniEvde uygulanacak disiplin okuldaki davranışların temelini oluşturur. Okul disiplini de ev disiplin kurallarının bir uzantısı olmalıdır. Okuldaki bir disiplin problemi aile-çocuk ve öğretmenle birlikte çözülmelidir. Birlikte bulunan bu çözümler çocuğun kendini istenilen şekilde disipline ederek kurallara uymaya teşvik edecek ve düzgün okul-çalışma alışkanlıkları oluşturmasını sağlayacaktır. Aileler okul kurallarını bilmeli ve desteklemelidirler.
Araştırmalar, aile-öğrenci-öğretmen ve idarecilerin beraberce kuralları oluşturmasının en iyi sonuçları verdiğini göstermiştir. Bu şekilde çocuklar disiplin kurallarını kendi kendine uygulamaya teşvik edilmektedir.
Çocukların bu kuraları açık bir şekilde anlamalarını sağlamak için “anlaşılır” yazılı bir form oluşturmakta önerilebilir.
“Çocukların davranışlarını olumlu yönlendirmek için açık kurallara ve istikrarlı bir tutuma ihtiyaç vardır. Okulda ve evde en etkin kurallar, öğrenci-aile-öğretmen ve okul tarafından alınmış ve tatbik edilenler olacaktır.”


ANNE BABALAR İÇİN DİSİPLİN İPUÇLARIİyi örnek olun. Eğer çocuğunuzun problem çözmek için şiddete başvurmasını istemiyorsanız fiziksel ceza vermeyiniz
Sınırları çiziniz ama çok sayıda kural koymayınız.
Bir kural koymadan önce kendinize şunları sorunuz:
Bu gerekli mi?/ Bu kural çocuğun sağlık ve güvenliğini sağlıyor mu?/ Başkalarının haklarını ve mallarını gözetiyor mu?
Kurallar basit ve anlaşılır olsun.
Aile Kuralları oluşturulurken çocuk ta katılırsa onları daha dikkatle uygulayacak, daha az çiğneyecektir.
Çocuklar bir kuralı ihlal ettiğinde sonucunun ne olacağını iyi anlamalıdırlar. Örneğin, 4 yaşındaki çocuğunuzun tek başına karşıdan karşıya geçmesi yasaksa ve o bu kuralı ihlal ederse cezasını uygulamaya kararlı olmalısınız.
Esnek olun. Bu kurallar çocuklar küçükken geçerlidir. Ancak onlar büyüdükçe daha fazla özgürlük isterler.
Unutmayın, her çocuk farklıdır. Onların kendilerini kontrol etme becerilerini geliştirmelerine izin verin. Küçük çocuklar her zaman kurallara tamamen uyacak beceriyi gösteremeyebilirler.
Örneğin, yemekten önce kurabiye yemesine izin verilmeyen 5 yaşındaki çocuğunuz direnirse kurabiye kavanozunu göz önünden kaldırarak, ona sizce uygun başka bir yiyecek teklif edin.
Çocuğunuza, sizi ve başkalarını rahatsız eden davranışları olursa hemen söyleyin. Problemleri biriktirmeyin. Kararlı olun.
Ailenin diğer bireyleriyle de disiplin kuralları konusunda hemfikir olun. Bu şekilde çocuk kurallara uymadığı zaman neler olacağını bilecektir.
Çocuklarınızın iyi davranışlarını, başarılarını övün. Onun çabalarını takdir ettiğinizi bilsin.
Çocuğunuzla güç savaşına girmekten kaçının.
Disiplin, kazanan ve kaybedenin olduğu bir oyun değildir. Siz çocuğunuzun kurallara uymasını beklersiniz, o sizden dürüstlük bekler.
Onun sizinle aynı fikirde olmayacağı zamanlar olacaktır. Buna saygı gösterin, pozitif öneriler getirin. Eleştirmeyin. Eleştirmek ve dırdır etmekle çocuğunuzun gücenmesine, kızgın olmasına veya kendini aşağılamasına neden olabilirsiniz.


Bağımsızlık duygusunu ve sorumluluk almasını destekleyin.

Espri anlayışınızı kaybetmeyin.Onları ne kadar çok sevdiğinizi söyleyin. Uygun davranmadıklarında çocuğunuzu değil, o davranışı sevmediğinizi açıkça belirtin ki sevginizden şüphe duymasın.


DİKKAT EKSİKLİĞİ SENDROMU HAKKINDA NE KADAR BİLGİNİZ VAR?

TESTAşağıdaki yedi soru, DES hakkındaki bilginizi test edebilmeniz için düzenlenmiştir.

Soru 1


Aşağıdakilerden hangisi Dikkat Eksikliği Sendromunun kısa açıklamasıdır?



A. Tekrarlara ve hatta ceza verilmesine karşın bireyin dikkatini, bir ya da iki dakikadan fazla tek bir konu üzerine yoğunlaştıramamasıdır.

B. Tekrarlara ve hatta ceza verilmesine karşın bireyin dikkatini, bir ya da iki saatten fazla tek bir konu üzerine yoğunlaştıramamasıdır.
Soru 2

Çocuk nüfusunun yüzde kaçında Dikkat Eksikliği Sendromu olduğu varsayılmaktadır?


A. % 5 den az

B. % 15 civarında

C. % 25 den fazla
Soru 3

Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


A. Fazla şeker yemek hiperaktiviteyi arttırır.

B. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu olan çocukların hiçbiri, yetişkin yaşlarda uyuşturucu ve alkol bağımlısı olmak için diğer çocuklardan fazla risk taşımazlar.

C. Hiperaktif çocuklara hiç karışmamalı ve diğer çocuklar gibi kurallara uymaları beklenmemelidir.

D. Yukarıdakilerin hepsi yanlıştır.
Soru 4

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu hangi grupta daha fazla görülür?


A. Erkek çocuklar

B. Kız çocuklar
Soru 5

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu olan çocukların büyük bir bölümü, büyüdükleri zaman belirtilerden kurtulur.


A. Doğru

B. Yanlış
Soru 6

Bilimsel çalışmalar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromunun aşağıdakilerden hangisinden kaynaklanan bir durum olduğunu göstermektedir?


A. Kandaki şeker oranı çok yüksektir.

B. Beynin bir bölümü fazla çalışmaktadır.

C. Beynin bir bölümü az çalışmaktadır.
Soru 7

Bir konuya konsantre olmakta zorlanan Dikkat Eksikliği ile Hiperaktivite Sendromu olan çocuklara,


A. Anti-depresif ilaçlar verilir.

B. Stimülan ilaçlar verilir.

C. Uyuşturucu ilaçlar verilir.

TEST - DOĞRU CEVAPLAR

1. ADikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu teşhisi konulurken pek çok noktalar göz önüne alınır ancak A şıkkı sorunun temelini özetle açıklamaktadır. DES olan çocuklar çok hareketli ve ataktırlar. Dikkatlerini birkaç dakikadan fazla toplayamazlar. Çocukların kimi zaman böyle davranmaları genellikle normal karşılanmakla birlikte, DES olan çocuklar, daima böyle davranmaktadırlar.


2. A

3. DŞeker, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromuna neden olmaz. DES olan çocukların bazıları aşırı hareketliyken, diğerleri aşırı dikkatsizdir; bir diğer grup ise her iki belirtiyi de gösterir. Tedavi görmeyen DES olan çocukların sosyal problemleri, yetişkin yaşlarda onların uyuşturucu ya da alkol bağımlısı olmaları riskini arttırır.


4. A

5. BDES olan çocuklar - 2/3 lük bir orana yakın - yetişkin yaşlarında da aynı belirtileri göstermeye devam ederler.


6. CDES in nörobiyolojik bir bozukluk olduğu ispatlanmıştır. DES olan bireylerde beynin dikkat ve aktiviteyi kontrol eden bölümlerinin az çalıştığı gözlemlenmiştir.


7. BDikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu olan çocuklar, yaşıtlarından daha hareketli görünseler de aslında beyinlerinin bir bölümlerinin yaşıtlarından daha az çalıştığı bilinmektedir. Stimülan ilaçlar merkezi sinir sistemini çalıştırarak, DES olan çocukların belirli bir konuda dikkatlerini toplamalarına yardımcı olmaktadır.

_________________
Okul öncesi eğitim ile ilgili daha fazla bilgi ve döküman için www.e-okuloncesi.com adresimizi ziyaret ediniz.

Sınıfımın web adresi www.okuloncesipaylasim.net/1.htm
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://www.e-okuloncesi.com
TAÇYILDIZ
Admin


Mesaj Sayısı : 398
Yaş : 37
Nerden : KASTAMONU
Kayıt tarihi : 16/06/08

MesajKonu: Geri: ANNE - BABALAR İÇİN DİSİPLİN KURALLARI REHBERİ   Perş. Haz. 19, 2008 9:09 am

Dikkat Eksikliği Sendromu Cinsler Arasında Farklılık Gösterir mi?



EVET.Sari Solden, “Kadınlarda Dikkat Eksikliği Sendromu” adlı kitabında şöyle yazıyor;

“Kız çocuklardaki, Dikkat Eksikliği Sendromu çoğu zaman hiç fark edilmez; çünkü onların çoğunluğu hiperaktif davranışlar sergilemez ve kimsenin başına dert olmazlar; bu yüzden de kimsenin dikkatini çekmezler. Kız çocukların gösterdikleri belirtiler, herkesin aklında yer etmiş olan, hiperaktif deyince hemen akıla gelen “düz duvara tırmanan erkek çocuğunun” belirtilerinden çok farklıdır. İşte bu yüzden, kızlar, organize olamamak ve her şeyin üstlerine üstlerine geldiği şikayetleri ile doktora gittiklerinde bile büyük bir olasılıkla onlara konulacak teşhis Dikkat Eksikliği Sendromundan ziyade depresyon olacaktır.”
Hallowell ve Ratey, DE Sendromunun, erkek çocuklarda kız çocuklara oranla üçe bir daha fazla görüldüğünü söylerken bir başka kaynak “ADHD Owner’s Manual” bu oranı beşe yedi olarak vermektedir.

HAYATIMIZI KOLAYLAŞTIRMAK İÇİN BASİT ÇÖZÜMLER

Anne baba olarak, hepimizin en büyük amacı çocuğumuzun özel yeteneklerini geliştirmektir.


1. Çocuğunuza amacına yönelik seçenekler önerin ve kendi başına bir seçim yapması için cesaretlendirin.

Örnek: Ödevini bitirmesi gerekiyorsa, “Ödevini bitirmek için on dakika mı yoksa on beş dakika mı gerekli? “ ya da;

“Ödevini ne zaman bitirmek istiyorsun: okuldan gelince mi, yoksa yemekten sonra mı? Böylece arkadaşın oynamaya gelebilir.”

Bu tür sorular, seçeneği çocuğa bırakarak, yapacağı işler üzerinde bir miktar kontrol edinmesini sağlayacaktır.

2. Olumlu sonuçlar istiyorsanız olumlu yaklaşımlarda bulunun.

“Benimle bu tonda konuşma !” demeyin, ama onun yerine “Bu konuyu bana daha kibar davranacağın bir zamana erteleyelim.” demeyi deneyin.

“Benimle münakaşa edemezsin” demek yerine, “Bu konuyu kavgamız bittiği zaman tartışmayı tercih ederim.” deyin.

“Buraya bak!” yerine “Beni dinlediğine emin olduğun zaman tekrar başlayacağım.”demelisiniz.

Konuştuğunuz dil olumlu olursa onun da tavrı olumlu olacaktır. Çocuğunuzun, sesinizin tonunu ve mimiklerinizi kolayca anladığını aklınızdan çıkarmamalısınız. Onunla cevap vermesini istediğiniz tonda konuşmalısınız, davranışlarındaki değişikliği hemen fark edeceksiniz.

3. Sorun yaşanan durumlarda, kısa dönem unutkanlığın üstesinden gelebilmek için “hatırlatıcı” ipuçları kullanın.

Örneğin; Başkalarına bağırıp, vurduğunda, “Kendini kontrol edebildiğini bana gösterdiğin zaman ne istediğini konuşabiliriz.”

4. Değişiklik yaşanacağı zaman, çocuğunuzu önceden uyarmayı unutmamalısınız. Dikkat Eksikliği Sendromu olan bir çocuk, dikkatini bir aktiviteden bir başkasına vermesi gerektiği zaman; kaybolmuşluk, endişe ve aşırı uyarılma duyguları yaşar. Değişiklik yaşanan bu zamanlar dikkatle ele alınmalıdır.

Örneğin; Ertesi gün okul gideceği günlerin akşamında, 20:30’da yatakta olmasını istiyorsanız, 20:15’de “Sana kitap okuyabilmem için, on beş dakika içinde dişini fırçalayıp yatağa girmelisin.”

Sabahları hazırlanıp, vaktinde kapıdan çıkabilmesi için ona bir tekerleme öğretebilirsiniz, örneğin; “İki, dört, altı, sekiz çanta, öğle yemeği, ödev ve bekle....” Dikkat Eksikliği Sendromu olan çocukların çoğu müziğe çok yatkındır ve melodileri kolayca öğrenirler, ya da;

Evde yapması gereken işler basamak basamak yazılarak bir yere asabilirsiniz.

5. Soğukkanlılığınızı kaybetmemelisiniz. Herkesin sabrının bir sınırı vardır, kendinize bir destek bulun.

Dikkat Eksikliği Sendromu olan çocukların en iyi dinledikleri konuşma tarzı “öylesine” yapılmış sohbetlerdir. Öfkenizi gösterdiğiniz anda aynı tarzda bir tepki görürsünüz ve bu da sevimsiz kavgalara yol açar. Çevrelerindeki uyarılara çok açık olmaları, sizin ruh halinizi hemen “yakalamalarına” ve aynı şekilde size karşılık vermelerine neden olacaktır.

6. Kafasını taktığı ya da gereğinden fazla tekrarladığı hareketler konusunda, sizinle konuşmasının normal olduğunu ona aşılamaya çalışmalısınız. Bu hareketler, çocuk yorgun olduğu zamanlarda had safhaya ulaşacaktır. Böyle anlarda rahatlamasını sağlamak için çeşitli yöntemler denemelisiniz.

7. Fiziksel yan etmenlere önem vermelisiniz. Araştırmalar, ruhen mutlu olmanın iyi beslenme ve yeterli sporla mümkün olduğunu ispatlamaktadırlar. Bu etmenler özellikle Dikkat Eksikliği olan çocuklarda büyük önem taşımaktadır. Karbonhidratlı yiyeceklere alışkanlık derecesinde bağımlılık gösteren çocuklar, spor aktiviteleri ile hiperaktiviteye yol açan baskılardan arınırlar. Ancak takım sporlarına katılmak, Dikkat Eksikliği Sendromu olan çocuklar için neredeyse olanaksızdır; bu yüzden kişisel yapılan sporlar, örneğin; ip atlamak, koşmak ya da bisiklete binmek önerilmelidir. Bütün bunlara ek olarak, aklınızdan çıkarmamanız gereken en önemli nokta; kendi kendinize iyi davranmazsanız, çocuğunuza da iyi davranamayacağınızdır. Kendinizi iyi bir ebeveyn olamadığınızı düşünerek asla suçlamayın. Yaptığınız işin, dünyadaki en zor ve stresli işlerden biri olduğunu unutmayın. Yetişkin hayatlarında başarılı olmuş pek çok insanın çocukluklarında Dikkat Eksikliği Sendromu olduğunu daima hatırınızda tutun ve sevginiz ve inancınızla, çocuğunuzun ilginç ve mutlu bir insan olabilmesi için tüm becerilerini kullanabilmesine yardımcı olmaya çalışın.
tıp öğrencisi araştırma grubu)

_________________
Okul öncesi eğitim ile ilgili daha fazla bilgi ve döküman için www.e-okuloncesi.com adresimizi ziyaret ediniz.

Sınıfımın web adresi www.okuloncesipaylasim.net/1.htm
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://www.e-okuloncesi.com
TAÇYILDIZ
Admin


Mesaj Sayısı : 398
Yaş : 37
Nerden : KASTAMONU
Kayıt tarihi : 16/06/08

MesajKonu: Geri: ANNE - BABALAR İÇİN DİSİPLİN KURALLARI REHBERİ   Perş. Haz. 19, 2008 9:09 am

ANNE BABALAR İÇİN HİPERAKTİF ÇOCUKLARIN VE GENÇLERİN ÖZDEĞERLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK YÖNTEMLER
Özdeğer, çocukların ruhsal hayatının en önemli parçasıdır. Özdeğerin iyi gelişmiş olması hayatın gereklerini yerine getirebilmekle yakından ilgilidir ve strese karşı koruyucu bir etkendir.Özdeğer eksikliği ise olumsuz davranışlara ve okuldaki başarısızlığa yol açar. Dikkatsizlik,düşüncesizce hareket etme ve aşırı hareketliliklerinin bir sonucu olarak Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu görülen çocuklar ve gençler özdeğerle ilgili problemler geliştirme riski taşırlar. Hiperaktif çocukların çoğu çevreden olumsuz tepkiler alırlar. Böylece hiperaktif çocukların kendilerine bakış açıları son derece olumsuz olabilir: “Ben işe yaramazın tekiyim, anne-babama acı çektiriyorum.” gibi. Bunu açıkça ifade etmeseler bile davranışları giderek kendilerine bakış açılarıyla adeta uyum sağlar ve gerçek bir “yaramaz” ve “başbelası” gibi davranmaya başlayabilirler. Kendilerine olumlu bakmalarını sağlamak, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu olan çocukların kendilerini daha iyi hissetmelerine ve davranış kusurlarını azaltmalarına yardımcı olabilir. Anne babalar ve diğer önemli yetişkinler özdeğeri arttırmada hayati bir rol oynayabilirler.

Özdeğer araştırmalarında çocuklarda yetersiz özdeğerle bağlantılı birçok önemli etken belirlendi:
1.Olumsuz veya gereksiz düşünmek.
2.Duyguları ifade etme ve problem çözme gibi önemli beceri eksiklikleri.
3.Çocukla yaşayan ve onunla iletişim kuran anne-babalardan ve diğerlerinden gelen olumsuz ve sürekli eleştirici görüşler.


ÇOCUĞU GEREKSİZ DÜŞÜNMEKTEN VAZ GEÇİRİNDikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu olan çocuklar günlük hayatta başlarına gelen olumsuz olaylar yüzünden zamanla her şeye olumsuz bakar hale gelirler. Özdeğer yetersizliğine özgü dört çeşit olumsuz düşünce tanımlanmıştır.Bunlar:
1.Kendini katı biçimde yargılamak.(Örnek:Ben dünyanın en tembel öğrencisiyim.)
2.Başkalarından aldığı olumsuz tepkileri fazlasıyla genelleştirmek.(Örnek:Öğretmeninden azar işittiği zaman ‘Beni zaten hiç kimse sevmiyor.’)
3.Önemli konulardaki başarısızlıklara çok fazla takılmak.
4.Kendini hataları yüzünden suçlamak,başarılarındaki payını azımsamak.
Kafası bu şekildeki düşüncelerle dolu olan çocuklara:
*Kendi olumsuz düşüncelerini tanımlamaları,
*Bu düşüncelerin gereksiz olduğunu öğrenmeleri,
*Bu gereksiz düşüncelere daha işe yarar düşüncelerle karşı koymaları öğretilebilir.
Anne-babalar çocuklarına olumsuz düşüncelerini belirlemelerinde; bunları anlamalarında yardımcı olabilirler. “Neden böyle düşünüyorsun?” ya da “Böyle düşündüğünde neler hissediyorsun?” gibi sorular sorarak çocuğun bu olumsuz düşünceleri ve bunların harekete geçirdiği duyguları değerlendirmesini sağlayabilirler. Çocuklarının gereksiz düşünceler yerine yararlılarını düşünmesine yardımcı olabilirler.Örneğin; “Ben işe yaramazın tekiyim.” diye düşünen bir çocuğa, bu olumsuz düşüncesine karşılık iyi davrandığı durumlardan örnekler verilebilir. Taklit etmelerini ya da olumlu düşünmeyi örnek almalarını sağlamak anne-babaların çocuklarının gereksiz düşüncelerini değiştirmeleri için başka bir yoldur. Anne-baba kendisinin gereksiz düşünce sergilediğini farkederse; örneğin; “Pes ediyorum. Her şeyi denedim. Daha fazla yapabileceğim bir şey yok.” yüksek sesle konuşabilir. Diğer bir örnek; “Bu durumu bir mazeret olarak kullanamam. Hayatımın sorumluluğunu üstlenmeliyim.”
Hatalarla ve başarısızlıklarla başa çıkmayı öğrenmek hiperaktif bir çocuk için özellikle önemlidir. Çocuk bir hata yaptığı zaman utanmamalıdır. Bunun yerine,eğer gerekliyse,çocuğa bu hata için bir yaptırım uygulanmalı ve bu durumda ne ders çıkarılabileceği sorulmalıdır.Unutmayınız ki ;herkes hata yapabilir ve hata yapmak doğaldır.
Çocuğa hata yapmanın aptal ya da kötü olmak anlamına gelmediği öğretilmelidir. Anne-baba başarısızlıkları ön plana almamalı, çocuğa önemli olanın denemeye devam etmek olduğunu vurgulamalıdır. Çocukların başarılarında kendi paylarını görmelerine ve güçlerini geliştirmelerine yardımcı olmalıdır. Böylece çocuklar kendilerini daha iyi hissederler ve hatalarının, başarısızlıklarının üstesinden gelirler.


ÖNEMLİ BECERİLERİ ÖĞRETİNKişinin kendisini nasıl hissettiğini ifade edebilmek çok önemli bir beceridir. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu olan çocuklar, duygularını anlamakta ve anlatmakta zorlanırlar. Duygularını ifade edecekleri yerde, onları gizleyebilir ya da ‘patlayabilirler’. Duyguları ifade etmek her zaman işe yaramasa da, çocukların sorunlarla başa çıkmasına ve kendilerini daha iyi hissetmesine yardımcı olabilir. Çocukları her tür duyguyu ifade etmeye cesaretlendirmek önemlidir. Bunun için çocukların dil becerilerini geliştirmeleri gerekir. Çocuklar anne-babalarının davranışlarını örnek aldıkları ya da taklit ettikleri için, anne-babaların kendi duygularını açıkça ifade edebilmeleri çok önemlidir. Anne-babalarının duygularından uygun şekilde bahsettiklerini görünce, kendileri de muhtemelen böyle yapacaklardır. Çocuğun günlük olayları bunlar hakkında ne hissettiğini yazdığı bir duygu günlüğü tutması da ona yardımcı olabilir. Böyle bir yöntem, hissettiklerini belli olaylara bağlayarak, çocuğun bu duyguların nereden geldiğini anlamasını sağlar.
Sosyal sorunları etkili ve uygun bir şekilde çözebilmek ayrı bir hayat becerisidir. Etkili sorun çözmek, sorunla karşılaşınca onu tanımlayabilmek, harekete geçmeden önce durmak ve düşünmek ve sorunu çözmek için bir eylem planı yapabilmeyi gerektirir.
Hiperaktif çocuklar atılgandırlar. Tam da bu yüzden alternatif yolları, davranışlarının sonuçlarını düşünemezler. Bir çözüme kalkıştıklarında plan izlemeyebilir ya da planlarının işleyip işlemediğini değerlendiremeyebilirler. Ama hiperaktif çocuklara sorunların birden fazla çözümü olduğunu görmeleri ve iyi seçimler yapmaları için yol gösterilebilir. Aşağıdaki beş-basamaklı yöntem çeşitli sorunları çözmek için kullanabilir:


1.Dur!Sorun nedir?

2.Planların neler?

3.En iyi plan hangisi?

4.Planı uygula.

5.Plan işe yaradı mı?Anne-babalar çocuklarının sorun çözmeyi öğrenmesine,onları bu yöntemi uygulamaya teşvik ederek yardım edebilirler.


ONU ÖVÜN VE İLGİ GÖSTERİNHiperaktif çocuklarda özdeğer, onların çevrelerindeki kişilerle, özellikle de anne-babalarıyla nasıl iletişim kurdukları ile ilgilidir. Eğer anne-baba çoğunlukla çocuğun olumsuz davranışları üzerinde duruyorsa, çocuk çevresinin kendisini kötü biri gibi gördüğünü düşünür. Bu da özdeğer eksikliğiyle sonuçlanır.Örneğin, sürekli çocuğun okuldaki başarısızlığı üzerinde durulursa, çocuk kendini tembel bir öğrenci olarak görmeye başlar ve iyi olduğu yanları görmeyebilir. Aksine, başarıları üzerinde durmak çocuğun kendini daha iyi hissetmesini sağlar. Olumsuzların varlığında bile olumlu eleştirilerin arttırılması çocuğun güçlü ve zayıf yanlarını belirlemesine ve kendine iyi bir bakış açısı geliştirmesine izin verir. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu olan çocuklarla iyi ilişki kurmanın temel yolu, onların olumlu davranışlarını fark edip desteklerken olumsuz davranışlarına daha az dikkati çekmektir. Olumlu bir anne-baba çocuk ilişkisi için, iyi davranışlar, anında ve sık sık övülmeli, ödüllendirilmelidir.Yalnızca büyük değil küçük şeyler için de olumlu eleştirilerde bulunulmalıdır. Çocuğu, onun tercihleri doğrultusunda teşvik edin. Bunlara ek olarak, çocukla çeşitli aktivitelerde bulunmak için zaman yaratmak çok önemlidir. Böyle zamanlar anne-baba çocuğun birbirlerini dinlemeleri ve anlaşmaları için iyi bir fırsattır. Ama anne-baba ve çocuk beraber yapılacak aktiviteleri seçerken eşit söz hakkına sahip olmalıdırlar.


ÖZETÖzdeğer, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Sendromu görülen çocuklar ve gençlerde hayatın gereklerini yerine getirebilmeyi açıkça etkiler. Her hiperaktif çocukta özdeğer yetersiz olmasa bile çocuklar bu alanda problem yaşama riski taşırlar. Onların kendilerini nasıl algılayıp, ne kadar değer verdiklerini izlemek önemlidir.
Bu çocukların özdeğer problemi geliştirmelerini engellemek ve kendilerine iyi bir bakış açısı oluşturmalarını sağlamak için:


1.Gereksiz düşünceyi bıraktırın.

2.Duygularını ifade etmek ve problem çözmek gibi becerileri öğretin.

3.Olumlu iletişim kurun.Bu makalede sunulan yöntemler anne-babalara yukarıdaki amaçları gerçekleştirebilmeleri için yardımcı olmaya yöneliktir.Çocuklarının özdeğerleri ile ilgili soruları ya da endişeleri olan anne-babaların daha fazla bilgi için kendi doktorları ya da bir ruh sağlığı uzmanı ile görüşmeleri teşvik edilmelidir.
(taslak çeviri ã 1999 yankı yazgan ve mütf-genpab

_________________
Okul öncesi eğitim ile ilgili daha fazla bilgi ve döküman için www.e-okuloncesi.com adresimizi ziyaret ediniz.

Sınıfımın web adresi www.okuloncesipaylasim.net/1.htm
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://www.e-okuloncesi.com
Sponsored content




MesajKonu: Geri: ANNE - BABALAR İÇİN DİSİPLİN KURALLARI REHBERİ   Bugün 7:38 am

Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
ANNE - BABALAR İÇİN DİSİPLİN KURALLARI REHBERİ
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PAYLAŞIM SİTESİ :: OKUL ÖNCESİ EĞİTİM :: ANNE VE BABALARA REHBERLİK-
Buraya geçin: